Stanisław Mazur: Kraków potrzebuje nowej strategii walki ze smogiem - napisanej wspólnie z mieszkańcami i ekspertami
Przestańmy udawać że winę za smog ponoszą tylko gminy ościenne. Kraków nadal ma narzędzia do walki o prawo do oddychania czystym powietrzem.
Profesor Mazur wraz z ekspertami zaprezentował ocenę dotychczasowych działań magistratu, wskazał błędy i konieczność koordynacji działań. Ocenił także plany wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Konferencja odbyła się w chwili, gdy normy jakości powietrza przekroczone zostały o 535%.
Podczas spotkania z dziennikarzami, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego, wraz z zaproszonymi ekspertami dokonał rozpoznania i oceny dotychczasowych działań w walce ze smogiem w Krakowie, a także wskazywał błędy i propozycje utworzenia zupełnie nowego planu działania, uwzględniającego współpracę z mieszkańcami i ścisłą koordynację działań z samorządami i środowiskiem naukowym.
Kraków liderem walki ze smogiem czy mistrzem zrzucania odpowiedzialności?
Przyszły kandydat na prezydenta miasta zwracał uwagę na rozpoznane przez ekspertów błędy
i zaniechania, wskazując choćby na tworzenie narracji o źródłach pochodzenia smogu wywodzących się wyłącznie z tzw. obwarzanka. Ich zanieczyszczenia są wysokie, ale wiele wskazuje, że odpowiadają jedynie za część problemu - mówił Mazur. Tymczasem przyjęcie takiego podejścia sprawia, że obecny Magistrat czuje się zwolniony z poszukiwania rozwiązań po stronie Krakowa i nie odnosi się do zakresu możliwości i uprawnień prezydenta miasta - dodawał. Rektor UEK zwracał także uwagę na brak odpowiednich badań dotyczących źródeł smogu, które uwzględniałyby wpływ ruchu samochodów spoza Krakowa i efekt związany z przepływami powietrza z innych regionów Polski.
Miasto od lat forsuje obalony przez rzeczywistość mit o skutecznej walce ze smogiem. Polityka komunikacyjna i współpraca z mieszkańcami są nie tylko słabe, ale często także obleczone w półprawdy - tłumaczył ustalenia ekspertów Stanisław Mazur, sugerując, że Kraków powinien lepiej komunikować wpływ codziennych zachowań krakowian i firm działających w Krakowie na jakość powietrza, a także informować o tym, jak nowe inwestycje realnie wpływają na środowisko. Magistrat nie traktuje mieszkańców jako partnerów. Obywatele oczekują intuicyjnie dostępnych danych na temat jakości powietrza w różnych rejonach Krakowa. Także do rozliczania działań władzy - mówił Mazur.
Strefa Czystego Transportu jako symbol chaosu
Podczas spotkania z dziennikarzami przyszły kandydat na prezydenta odniósł się także do tegorocznego wprowadzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Jestem zwolennikiem działań, które ograniczą ruch tych pojazdów, które nie spełniają norm i pogarszają jakość naszego powietrza. Sądzę jednak, że choć przyjęcie uchwały, podszyte dobrymi intencjami, znowu zostało wprowadzone bez jakiegokolwiek planu i określenia celu. Szczególnie krytycznie patrzymy na komunikację z mieszkańcami. której wprowadzenie powinno być poprzedzone zebraniem możliwie najpełniejszych danych na temat ruchu samochodowego w Krakowie, z wykorzystaniem modeli naukowych, danych statystycznych, monitoringu miejskiego wspomaganego sztuczną inteligencją. Tymczasem, SCT wprowadzane było szybko, jako naprędce zmieniany gotowy projekt uchwały, a dane na podstawie, których projektowano Strefę, są niedostępne dla obywateli - mówił Mazur.
Pora na wspólny pakt dla całej metropolii
Profesor Mazur wskazywał także na niewykorzystany potencjał Krakowa, jako miasta, w którym zgromadzony został ogromny kapitał doświadczenia ekspertów związanych z uczelniami i organizacjami pozarządowymi. Działać musimy stale, cały rok i tak szeroko jak to tylko możliwe. Nie zalecajmy zostawania w domu, sprawmy by zwykłe oddychanie było bezpieczne - mówił, odwołując się do danych o liczbie dni w roku, podczas których nie rekomendowane są spacery i dłuższe przebywanie na zewnątrz. Do tego potrzebujemy precyzyjnej identyfikacji źródeł smogu, nadania im wagi szkodliwości i metody zwalczania. Miasto musi mieć konkretny plan, w którym uwzględnione byłyby jednostki samorządowe, mieszkańcy Krakowa, ale także władze wojewódzkie. Nowy prezydent miasta ma zobowiązanie stworzenia Metropolitalnego Paktu dla Czystego Powietrza - deklarował rektor UEK.
Wśród autorów przedstawionych wniosków znaleźli się były wiceprezydent Krakowa, Krzysztof Görlich, Andrzej Guła, prezes Krakowskiego Alarmu Smogowego, prof. Ewa Czarnobilska z Collegium Medicum UJ, dr. inż. Jakub Bartyzel z AGH, prof. Sławomir Śmiech z UEK, a także Marta Seweryn z Fundacji Carbon Footprint, których debata z profesorem Mazurem poprzedziła konferencję.