KR-appka i Rzecznik Praw Mieszkańca - konferencja prasowa
Jednym z największych problemów Krakowa jest to, że nie słucha swoich mieszkańców. Konsultacje społeczne to świadoma fikcja, którą na miasto nakładają przepisy. Ale dzisiejszy Kraków nie chce słuchać krakowian. Nie ułatwia także intuicyjnego funkcjonowania w mieście. Chcemy to zmieniać i chcemy, by zmiany szły zgodnie z duchem czasu, bo krakowianie to nowoczesne i oczekujące jakości społeczeństwo
Zgłaszanie codziennych problemów, udział w konsultacjach społecznych, możliwość załatwienia spraw urzędowych, znajdowania najlepszych połączeń różnymi środkami transportu czy ocena na żywo prac Rady Miasta - podczas obrad.
Stanisław Mazur przedstawił swoją propozycję uruchomienia aplikacji mobilnej KR-appka, która ma wspierać mieszkańców i ułatwiać pracę jednostek miejskich. Zapowiedział też powołanie Rzecznika Praw Mieszkańców.
Jak mówił podczas konferencji kandydat na prezydenta, jednym z największych problemów Krakowa jest to, że nie słucha swoich mieszkańców. Konsultacje społeczne to świadoma fikcja, którą na miasto nakładają przepisy. Ale dzisiejszy Kraków nie chce słuchać krakowian. Nie ułatwia także intuicyjnego funkcjonowania w mieście. Chcemy to zmieniać i chcemy, by zmiany szły zgodnie z duchem czasu, bo krakowianie to nowoczesne i oczekujące jakości społeczeństwo
KR-appka - pilot do Krakowa
Prezentujemy dziś koncepcję mobilnej aplikacji KR-appka, która w istocie będzie pilotem do Krakowa - nie tylko na załatwianie prostych, urzędowych spraw za pomocą kilku kliknięć, ale też na bieżąco będzie zbierała informacje o tym, jak krakowianie oczekują zmian w swoim otoczeniu. Chcę także, by była narzędziem kontroli nad władzą i przejrzystością działań samorządu. Aplikacja umożliwi mieszkańcom zgłaszanie problemów, wyrażanie opinii w konsultacjach społecznych, a nawet wirtualne uczestnictwo w obradach Rady Miasta i ocenę pracy radnych - mówił Mazur zapowiadając rozwiązanie.
Kraków ma ogromny problem z integracją danych dotyczących jego własnych mieszkańców. Dziś te dane o mieszkańcach, firmach, ale także własnych zasobach rozrzucona jest na różne systemy, takie jak BIP (Biuletyn Informacji Publicznej), Księga Procedur, Krakowskie Centrum Komunikacji, Miejski System Informacji Przestrzennej, czy Obserwatorium. Pora, by podobnie jak miasta europejskie, zintegrować te dane i dać do nich uproszczony dostęp przez mobilną aplikację - mówił współwystępujący Paweł Suliński, Globalny Dyrektor Działu Finansów z Centrali Usług Wspólnych Hitachi Energy, dodając, że takie zmiany ułatwią i zcyfryzują także pracę krakowskich urzędników.
Wyszukiwarka wszelkich połączeń
Planowana aplikacja ma też funkcję, która ma wspierać płynność i wygodę poruszania się po mieście. Będzie uwzględniała wszystkie formy transportu miejskiego, pomagała w planowaniu podróży, rezerwacji i płatności za bilety, co uczyni przemieszczanie się po Krakowie szybszym, tańszym i bardziej ekologicznym. Uważam, że po kilku latach od wdrożenia może uwzględniać krakowskie metro - dodawał Mazur, przypominając o stworzonej przez ekspertów koncepcji budowy bezkolizyjnego transportu szynowego.
Aplikacja KR-appka, wzorowana na najlepszych rozwiązaniach smartcity z miast amerykańskich, ale także Estonii czy chorwackiego Splitu, ma być dostosowana do potrzeb mieszkańców i oferować personalizację preferencji. To pozwoli mieszkańcom na otrzymywanie informacji i powiadomień o wydarzeniach, usługach czy zmianach, które ich bezpośrednio interesują.
Rzecznik Praw Mieszkańców pośrednikiem (nie tylko) w trudnych sprawach
"KR-appka" to tylko część większego planu, który obejmuje również wprowadzenie Rzecznika Praw Mieszkańca – inicjatywy mającej na celu szybkie i skuteczne rozwiązywanie bieżących problemów mieszkańców Krakowa. Chcemy miasta smart z nowoczesnymi siłami szybkiego reagowania, gwarantującymi mieszkańcom, że ich głos zostanie nie tylko usłyszany, ale i szybko zaadresowany - mówiła Izabela Chyłek, kandydatka do Rady Miasta Krakowa, radna dzielnicy I i miejska aktywistka.
Codzienna praca pokazuje nam, jak wiele problemów z załatwianiem podstawowych spraw mają zwykli mieszkańcy. Zgłoszenie dziury w drodze, źle naliczone opłaty w spółdzielni, chodnik zastawiony przez samochody. Wiele osób zwyczajnie boi się reakcji urzędnika lub nie wie jak załatwić takie sprawy. Właśnie dlatego chcemy, by w Krakowie swoją pracę rozpoczęła specjalna jednostka - Rzecznik Praw Mieszkańca - mówiła Olga Lany, animatorka kultury z Dębnik, która otwiera listę Mazura do Rady Miasta w Okręgu III. Oczywiście, KR-appka będzie bardzo ułatwiającym i intuicyjnym sposobem komunikacji z rzecznikiem. Ale nie jedynym, bo kontakt z taką jednostką musi być dostępny dla każdego mailowo, telefonicznie czy korespondencyjnie - dodawała Lany.